千葉市美術館30周年
所蔵作品
作家名
杉村 治兵衛
すぎむら じへい
SUGIMURA Jihei
[?-?]
作品名
浄瑠璃十二段草子 吹上
じょうるりじゅうにだんそうし ふきあげ
The Story of Jōruri in Twelve Episodes: Ushiwakamaru at Fukiage
技法/材質
大々判墨摺筆彩
寸法
31.4×57.0cm
制作年
貞享期(1684~88)頃
受入年度/種別
平成12年度/購入
分類
浮世絵版画/近世版画
所蔵品番号
2003005
杉村治兵衛(生没年不詳)は、菱川師宣にやや遅れて活躍した絵師で、画風や作品の形式には共通する点も多い。無款の作品も多いが、治兵衛作と比定される図では、古浄瑠璃の著名な場面を絵画化していることが多く、この図もその一つである。浄瑠璃節の名の起源ともなった「浄瑠璃十二段草子」は、牛若丸と浄瑠璃姫の恋物語で、この「吹上」の段では、吹上の浜に棄てられた瀕死の牛若丸を浄瑠璃姫が蘇生させる。本図は、異時同図の構成で、時間の違ういくつかの場面を一図にまとめている。右方には辻堂に座る浄瑠璃姫と牛若丸と冷泉が描かれており、その屋根には、正八幡の使者である白鳩と、烏帽子が変じた鳥がいる。中央では大蛇(龍)が牛若丸を守って野武士を追い払っており、左上には空から様子をうかがう天狗も描かれている。牛若丸の袴は波上の2匹の猿、直垂は鳥居と玉垣、源平の旗と、「十二段草子」の記述に従った典型的な模様衣装である。
(『千葉市美術館 所蔵作品100選』2015年)
Although many of his works are unsigned and unsealed, those that can be identified through comparison to be the work of Jihei are very often illustrations of famous scenes from Ko-jōruri, early ballad drama, and this picture is one of them. The “Story of Jōruri in Twelve Episodes”, the origins of the name Jōruri-bushi, Jōruri ballad, is a love story between Ushiwakamaru and Jōruri-hime, and in this “Fukiage” episode, Jōruri-hime revives the dying Ushiwakamaru who has been left on the beach at Fukiage. This illustration uses a compositional method showing successive events in a single picture, collecting several scenes from different times into one. On the right-hand side, Jōruri-hime, Ushiwakamaru and Reizei are portrayed sitting in a wayside shrine, and on its roof is a white dove, the messenger of Shōhachiman, and a bird transformed from ebōshi, court headwear. In the center, a great serpent (dragon) guards Ushiwakamaru, and scares away brigands. In the top left is what looks like Tengu in the sky. Ushiwakamaru’s hakama divided skirt bears two monkeys on waves, and his hitatare court robe bears a torii shrine gate and fence, with the Genpei banner, which is attire with classical designs in line with the “Twelve Episodes”.
Search