所蔵作品
作家名
落合 芳幾
おちあい よしいく
OCHIAI Yoshiiku
[1833-1904]
作品名
婦女風俗図
ふじょふうぞくず
Women in Daily Life
技法/材質
絹本着色 2曲1隻屏風
寸法
各46.3×57.0cm
制作年
江戸時代末期
受入年度/種別
平成04年度/購入
分類
近世までの絵画
肉筆浮世絵
所蔵品番号
2921009
歌川国芳の多くの門人の中で、落合芳幾(1833~1904)と月岡芳年は双璧ともいえる存在で、明治期を代表する浮世絵師として知られている。個性的な画風で知られた芳年と比して芳幾はより理知的な表現と構成に特色があり、明治期に入ってからは洋風、また写真的な表現、影絵などの積極的な表現上の工夫で評価を得ている。
 芳幾の肉筆画はほとんど作例を知られていないが、本図で見るように圧倒的な緻密さで、しっかりとした筆致の高い技量を示す。
 武家あるいは豪商の室内を描いた図と、遊郭内の遊女の部屋の図がマクリの状態であったものを、近年屏風に仕立てた。小さな画面であるが、人物、家具調度、画中画など様々な要素を盛り込んで、密度の高い内容としている。家屋と家具の配置、人物の向きなど計算された芳幾らしい理知的な構成の作品である。
 人物の様式は、師に倣う歌川派の典型であり、描かれた風俗からも、江戸時代最末期頃の作であろうと推測されるが、明治期の懐古的な作品ではないかという意見も提示されている。
Among the many pupils of Utagawa Kuniyoshi are the two master painters Ochiai Yoshiiku (1833-1904) and Tsukioka Yoshitoshi, known as the leading Ukiyo-e artists in the Meiji period. Compared to Yoshitoshi, known for his individualistic style, Yoshiiku’s distinctive features lie in more intellectual expression and composition, and once the Meiji period began, gained acclaim through his active use of expressive mechanisms such as Western-style painting, photographic expression, shadow pictures, etc.
Examples of Yoshiiku’s hand-paintings are almost unknown, yet as can be seen in this picture, he shows high-level skill in robust strokes of the brush with overwhelming intricacy.
The illustration depicting the inside of a room of a samurai family or wealthy merchant, and the illustration of a courtesan’s chamber in a brothel which remained unframed were, in more recent years, made into a folding screen. Although the pictures are small, they are full of various elements such as figures, household furnishings, pictures within pictures, etc. in a high level of density. It is an artwork with the intellectual composition typical of Yoshiiku, having calculated the positioning of house and furniture, directions figures are facing, etc.
The style of the figures is the Utagawa school model that he imitated from his teacher, and from the manners and customs depicted, too, we can assume it is probably a work dating from around the end of the Edo period. The opinion also been presented that it is not a nostalgic artwork from the Meiji period.
Search